OM OSS

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.
2019-11-21 Dag för lite nya flygplansbilder från en svunnen tid

Byggandet av korthållsbanan vid Mickedalagrinden

I början på 2000-talet så överfördes demonteringsverksamheten av fpl som skulle skrotas från F10 till F14. På bilderna ser ni  ett stort antal Ja 37 på linjen i avvaktan på demontering. Ingen rolig syn att se dessa fantastiska flygplan gå till skrot
Dagens H83 där 30 st Ja 37 Viggen står uppställda i väntan på skrotning.
Halmstad City Airport som den civila flygstationen benämns idag 2019

2019-10-25 F14 etableras med flygfält på Mickedala

På bilden till höger så ser ni flottiljområdet med ett svart streck inritat där den belagda banan så småningom anlades. Inledningsvis så flög man från gräsfältet framför hangarerna och gårdarna.
Nedan ser ni den första depåorder som gavs ut. Klicka på pdf.filen

 

2019-10-24 civila fältet i Stadens centrum

Här kommer några fler bilder från flygverksamheten ner i staden. Det var en omfattande flygklubbsverksamhet som bedrevs på fältet. Utbildning på segelflygplan tilläts då det gynnade rekryeringen till flygets militära och civila utveckling. Då det var krig så var det ont om drivmedel för denna verksamhet. Flygklubben tilläts dock ha en proppellerkärra som dragare åt segelflygplanen. Det fanns även en vinschanordning för att dra upp segelflygplanen.


Det var även på detta fält som den första chefen för F14 Öv Christian Nilsson landade in i en SK 12 1944.
Det gula streckade linjerna visar det civila flygfältets utsträckning i början på 1930-talet och fra

Det hände mycket på det civila fältet. Där genomfördes en flygdag 1936 som lockade lika mycket folk till Halmstad som dess totala invånare som då var 15 ooo. Extra tåg sattes in från Göteborg, Småland och Malmö för att ge alla en chans att ta del av flygdagen. Jag kan konstaera att flyg verkar i alla tider ha lockat folk. Det skvallrar inte minst dagens flygdagar som brukar locka mellan 30 000 till 100 000 beroende på var de genomförs. Under kriget så nödlandade ett par B24 Liberator på fältet. En maskin kraschade och blev obrukbar. Flygmaskinen på bilden som stannade ute i staketet kunde efter ca 1 månad flyga tillbaka till England igen och fortsätta sina uppdrag under slutet av 2 världskriget. Det som är lite ovanligt med fotot är att det är fotat i färg. 1944 var det inte så många som sysslade med färgfotografering.

2019-10-20 "Nya Mickedala by"

På bilderna ser ni en ritning över F14 om rådet samt gårdarna Lämpegård, Krokagård, Pilagård, Ranagård samt Köpmannagård som kom att utgöra det nya Mickedala by. Gårdarna låg framför hangarerna H81, H82och H83 längst i norr. Flygverksamheten genomfördes på gräsfältet som låg framför gårdarna. Idag så är hangaren omdöpta med H83 längst i söder sen H82 och slutligen H81. Varför omnumreringen har skett är döljt i dunkel. Den gamla numreringen var mer logisk då H84 ligger kvar längst norrut.
Tittar man noggrant så kan man urskilja ett antal flygplan på gräsfältet framför gårdarna.

Över höger vinge på en B 3:a mot nordost ses fyra av de sju gårdarna i Mickedala by. 1.Lämpegård 2.P
Här ses en kartbild på det område somavsatts för att uppföra F14. marken köptes av Vapnö Fideikommis
Olle Jensen i en SK 50

2019-10-18 Mickedala byn som blev ett flygfält

Jag kommer framöver att successivt lägga upp bilder med kommentarer från Olle Jensens föredrag som han höll för kamratföreningen den 16 oktober på Soldathemmet bredvid Lv 6.

Jag inleder med några bilder på vår föreläsare Olle Jensen

Här ser man Olle framför en A32 Lansen. I ÖBs klubba ingick 12 divisioner A32 Lansen.
På kartan nedan kan man se var Mickedala by - som blev ett flygfält- låg någonstans. I senare artiklar kommer jag även att beskriva de övriga 2 flygfält som funnits i Halmstad men det återkommer jag senare till.

Jag kommer även att lägga upp bilder med text från uppbyggnaden av F14
Inritat på bilden ser man det ursprunliga läget på Mickedal by som fick ge plats för F14 då man etab
Platsen för Korsväga gård i modern tid
Här en bild på Korsväga gård som låg där vägen från Söndrum anslöt till Heagårdsvägen i kanten på fl

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn. Här bland annat bilder från personalen under vinterutbildning.

Här kommer lite fler flygbilder att njuta av under sommarledigheten.

Det blir lite gammalt den här gången.

Nu var det dags. "Gänget" samlades kl 0700 i hangaren för en första kopp kaffe innan jobbet med uppsättningen startade. En inspektion av det färdiga flygplanet genomfördes. Det var många nöjda ansikten som gick runt och inspekterade Lansen efter de sista målnings-och lackåtgärderna.
Här kommer det att presenteras ett antal bilder från FTS verksamhet( FTS - Flygvapnets Tekniska skola).

På bilden till höger är FTS logga

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.

batteribyte under lite fältmässiga förhållanden på FMTS
Reparation pågår på FMTS
Lastbilsreparation på en av FMTS många tekniska kurser

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn. I år då MHS-H firar 20 år kan det var lämpligt att visa lite personal som under åren före MHS-H tjänstgjorde på FOHS (Flygvapnets Officers HögSkola). Idel bekanta ansikten för redaktören av hemsidan.

Här kommer det att presenteras ett antal bilder från FTS verksamhet( FTS - Flygvapnets Tekniska skola).

På bilden till högerär FTS logga

Här kommer lite fler flygbilder att njuta av under sommarledigheten.

Det blilr lite gammalt och lite nytt.

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.

Här kommer lite fler flygbilder att njuta av under sommarledigheten.

Det blilr lite gammalt och lite nytt.

 

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.

F14 förlorade en hel division B18 som var på väg till övning i Norrland. På vägen upp möttes de av dåligt väder och fick ordern nödlanda där ni kan. Tyvärr havererade många av de B18 som nödlandade. Här är några bilder från upphämtningen av en av de nödlandade B18 i Härnösand vilket skedde många år senare.

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.

Piloter och teknisk personal utgör en stor del av personalen på ett flygande förband. Här är ett axplock från division och kompani

Personalen är försvarsmaktens och Flygvapnets viktigaste resurs så var slogan en gång i tiden och så är det fortfarande då man behöver kvalificerade människor att sköta allt det som måste till för att driva en flygfottilj och dess vida verksamhet. Här kommer en del personer från olika delar av förbanden inom flottiljområdets olika hörn.

I år firar MHS--H 20-års jubileum. Flygvapnets Officers Högskola (FOHS) var MHS-H föregångare. Här kommer fler bilder på personal som tjänstgjort på FOHS.

Museet eller traditionsrummet som finns inne på FMTS har ganska många olika prylar från olika delar av från F14 start fram till dagens FMTS. Det är mest äldre saker som finns i traditionsrummet men de beskriver vad som skett på de olika enheter och skolor som under åren funnits på de olika organisationsenheterna.

Här kommer en liten bildexpose frånuppbyggandet av museet.

Ett antal flygdagar har hållits på Flottiljområdet under åren. De har alltid varit uppskattade och d
Inget fel på humöret i förberedelserna inför flygning
Här en bild från dåtidens mässliv. En tradtion som fått många nya på ett förband att snabbt komma in
Efer upplastning på lastbil så var vår bakkropp färdig för transport ned till Vidselbasen. Av bilden framgår att det var ett brett ekipage som skulle transporteras de 5 milen ned till basen. Det är tur att vi var i Norrland där trafiken inte är lika intensiv som söderut dock fick man möte av diverse timmerbilar. Problemen löstes i sann Norrlands anda och allt gick bra med transporten till Vidselbasen.
Nu började själva arbetet med att göra bakkroppen transportfärdig. Här stötte man på en del problem vid isärtagningen av fenor och roder.  Inga problem är för stora utan efter lite funderande så löste man dem.

Bakkroppen ggjordes i ordning för vidare transport söderut vilket förhoppningsvis kan ske med en Hercules som skall gå tom från Luleå till Såtenäs på fredag. De lovade att ta vägen förbi Vidsel om allt var pacckat och klart för avtransport. Om allt går som det skall så hämtar FMTS servicegrupp bakkroppen på Såtenäs och kör ned den till civila hangaren på Halmstad flygplats. Därefter börjar en del särre åtgärder för att få bakkroppen i ett skick så den kan sättas ihop med den renoverade framkroppen.

2019-08-12 Avfärd mot Vidsel
I morgon blir det tidig uppstigning. Jag skall köra våra fem flygtekniker ned till Ängelholm där de tar SAS till Luleå för att sedan fortsätta till Vidsel för att plocka av bakkroppen på en A32 som står på skjutmålet. Den bakkropp som sitter på är i så dåligt skick så det är bättre att fixa ned den bakkroppen som finns på Vidselbasens skjutområde. De kommer att montera av bakkroppen och för det behöver de den bakkroppsvagn som ni ser på bilden. Vi hade tur att få med den på Hercules som skulle upp till Luleå på ett annat uppdrag.

Det blir också ett besök i Arvidsjaur där det står en annan A32 parkerad. Där finns det lite delar som skall plockas av och tas med söderut.

Om vi har tur kan vi kanske få med den nedmonterade och transportfärdiga bakkroppen med en annan Hercules som går tom från Luleå till Såtenäs i vecka 34. Om det går som det skall så har FMTS servicegrupp lovata att hämta ned bakkroppen från Såtenäs till oss i den civila hangaren i Halmstad.

2019-08-05 Vad är nu detta?
Man får vara med om mycket i vårt arbete med att renovera vår A32.
Vad har nu bilden på bilen med detta att göra?
Vi söker olika samarbetspartners för att få ekonomin att gå ihop. När vi besökte Bil Månsson och la fram vad vi höll på med så fick vi ägaren Claes Månsson stöd. Som ett tack för det stöd vi får av Bil Månsson hjälper vi till att flytta lite bilar åt Bil Månsson. Vi får lite och ger lite tillbaka av ideellt arbete för kamratföreningen. Jag kan nu konstatera att jag fått köra bilar som jag aldrig skulle ha en tanke eller "plånbok" att köpa.




Hr str jag framfr en Land Rover Discovery som jag var med och hmtade frn en utstllning i Bstad
Här står jag framför en Land Rover Discovery som jag var med och hämtade från en utställning i Båstad


Här är en annan bil som vi flyttat åt Bil Månsson. Detta är bara en liten del av de bilmodeller som man får prova på att köra då det skall flyttas mellan olika ställen.

Min egen lilla bil är inte bara liten men vid sidan om Land Rover Discovery så framgår det tydligt.

Jag kan varmt rekommendera att söka kontakt med lokala företag för att få stöd åt olika projekt som man driver i kamratföreningar. Något företag brukar nappa och så ger det lite klirr i kassan hos föreningen. Det kräver kanske en liten ideell arbetsinsats men vad gör man inte för sin kamratförening.


Ford Ranger
Ford Ranger


Land Rover Discovery
Land Rover Discovery

2019-07-22 Arbetet fortskrider
Nu är vi i full gång med denfortsatta renoveringen av vår A32 Lansen. Efter semesteruppehållet så är vi nu igång i hangaren.  Plåtarbeten, slipning mm på framkroppen fortsätter i hög takt.

Nästa stora sak är att 5 av våra tekniker åker i v 33 upp till Vidsel för att plocka av bakkroppen på den A32 som står på skjutmålet. Den skall sen göras transportfärdig för transport till Halmstad. I Halmstad skall den bättras på innan sammansättning sker och den avslutande tätningen kommer på plats innan målningsarbetena börjar.



Idag hade vi besök av Bengt Arne Johansson med medarbetare från Hallands veteranbilsreparationer som kommer att måla och lacka flygplanet lite längre fram när allt renoveringsarbete är klart.
På bilden nedan får Lars Balkö lite instruktioner om vilket underarbete som måste göras innan målning påbörjas


Här är ett litet bildgalleri från Hallands veteranbilsreparationers besök i hangaren.

2019-07-06 Pelarflytt

Här kommer några fler bilder från pelarflytten. Jag hade själv inte möjllighet att närvara då jag var på andra uppdrag i Stockholm/Uppsala trakten vid tiden för flytten. Vi fick dock tag i en fotograf som dokumenterade flytten i ett antal bilder vilka visas nedan.

Vi är oerhört tacksamma för det stöd vi fått av NCC och Jinerts mfl i denna del av vårt projekt.

2019-06-26 Förberedelser flytt av pelare A 32 Lansen

Idag så träffade jag Per Ledel från NCC samt de som skall gräva det nya hålet på nya platsen för uppsättning av pelaren för A 32 efter flytt.

Planet kommer att stå vid infarten till civila flygstationen i Halmstad. Idag kommer det att ske grävarbeten. NCC gräver upp ett hål samt förbereder för kranbil att komma tillräckligt nära så de kan lyfta i pelaren på fredag vid lunchtid.

Under torsdag så kommer man att lyfta upp pelaren framför matsalen på FMTS på ett transportfordon. Under fredagen så körs pelaren över flygfältet till den nya platsen och sätts ned i det nya hålet.

Det är ett styvt arbete då pelaren väger ca 30 ton. Det krävs en kranbil som kan lyfta den tyngden m m.

När detta är klart så har en stor åtgärd löst ut på ett bra sätt. Flottiljområdets kamrat- och veteranförening tackar NCC för den hjälp och bistånd vi fått från NCC vid nedgrävningen av pelaren för A 32 Lansen.



2019-06-03 Rek.resa genomförd

I vår jakt på en bakkropp till vår A32 har vi nu hittat en som är i bättre skick än den som satt på. Bilderna visar bakkroppen. Den skall nu hämtas och iordningställas som resten av flygplanet. Bortmontering av bakkropp sker efter sommaren i v33 om allt går som det skall. Återstår sedan en transport av bakkroppen till Halmstad.

2019-06-05 Arbetet med att flytta pelaren för A32 igång

FMTS har nu lagt ut ett uppdrag på NCC att flytta bort pelaren för A32 som finns framför matsalen på FMTS.
Arbetet är att NCC som fått uppdraget skall gräva upp pelaren samt transportera den till avsedd plats för ny uppsättning dvs infarten till civila flygstationen.

Kamratföreningen för nu samtal med NCC så att företaget gräver den nya gropen och placerar pelaren på rätt plats redan från början.

Stenen väger enligt NCC ca 37 ton så det är ett digert arbete att utföra. Den har en diameter på 4 ggr 4 meter samt ett djup på 77 cm. Allt detta för att pelaren skall kunna bära flygplanet som väger 4,5 ton i alla olika väder.

Här är några bilder från grävningen inne på FMTS.

 

2019-04-08 Avhämtning av T-shirts och Keps

T-shirts+keps kan hämtas hos Thomas för de som bor i Halmstad med omnejd:
Thomas Ericsson
Spel Johans väg 6
39272 Halmstad
Ring innan.Thomas:  070-3782432

Övriga skickas med post efter hand!

2019-05-16 Det rör på sig i A32 projektet

Nu börjar man med egna ögon se förändringar i saker som rör A32 projektet.

Halmstad kommun har idag förflyttat det stålskelett av flygplan som fanns vid infarten till flygplatsen.

Ny plats för detta stålskelett är på flygklubben.

Nu återstår att förbereda för grävning på den plats där A32 skall stå så småningom. FMTS har lagt en beställning på uppgrävning av den pelare som finns inne på FMTS. FMTS entrepenör kommer att gräva upp fundamentet till pelare samt transportera den till infarten vid flygplatsen där om allt klaffar hålet skall vara färdiggrävt så att man kan sätta ned pelarfundamentet direkt på dess slutliga plats.
Nedan följer några bilder från arbetet med borttagningen av stålskelettflygplanet.

Här syns en detalj som ärpåbörjad med tätningsbehandlad
DACAR stödjer föreningen med utrustning och tätningsmedel vilket vi är väldigt tacksamma för. Tätningen går till så att vi först stryker på ett lager som tränger in i den underliggande metallen. Därefter så läggs ytterligare ett lager av med annan tätning på. Vissa nya reservdelar har kommit från b la Svedinos bilmuseum och F7. En del plexiglas detaljer till kabinen är också färdiga och det är en annan samarbetspartner,Polonia, som gjort jobbet.

Vissa plåtdelar är också färdiga för montering. Härdningsmedel som syns på bilderna nedan, finns och används vid tätning av ytor som är färdigbehandlade så att inte vatten och annan fukt kan tränga in.
2019-04-19 Besök i hangaren av stora och små
I dag var familjen Landa Ericsson och kikade på vad farfar håller på med, när han inte längre sysslar med Halmstad Sports Car Event.
”Team A32 Lansen” renoverar den A32A Lansen som tidigare stått uppställd inne på FMTS område. Denna Lansen kommer istället att sättas upp vid rondellen vid infarten till Flygstaden/Halmstad City AirPort.

2019-04-16 Projektmöte
Det var dags för en uppdatering på läget i A32 projektet samt staka ut kursen framåt. Efter ett givande möte så återgick våra "reparatörer" av A32 till flygplanet. En sammanfattning av mötet kommer att läggas upp under menyn Organisation/A32 renovering/Projektmöte 8.
Vi fick även besök av Tommy Lindgren och Timmy från företaget Polonia som gör olika plexiglas  bl a butiksmontrar. Då vi var i behov av att byta visa delar i fronten på cockpit så lovade Tommy att det fixar vi. Vi är oerhört tacksamma för allt stöd vi får i vår renovering.

2019-04-02 Besök av spacialplåtslagare
Vi har haft besök av Per-Erik Gustavsson nybliven pensionär från Nilsson Vehicles i Laholm. Per-Erik är en fena på plåtarbeten av bl a aluminium. Han lämnade goda råd vid utbyte av plåtar på Lansen, och kunde också eventuellt tänka sig att hjälpa till, om det visar sig att vi behöver hans praktiska hjälp.

2019-03-30 Renoveringen av A32 går framåt

Vi har ett troget gäng som varje tisdag befinner sig i den civila hangaren och fortsätter med reparationen av vår gamla A32. Som ni ser av bilderna så har de även gett sig på bakkroppen mest för att skaffa sig kunskap om hur man demonterar fenor m m. Med den kunskapen skall man sen i maj åka norröver - till Vidsel- för att ta fram en bakkropp som är i bättre skick än vår. Där är avsikten att demontera den så att den går att transportera till södra Sverige. Samtidigt så fortsätter intresset att besöka oss och se vad vi gör. Vi har haft en hel del besök av lokala politiker och andra intresserade.
Även radio p4 Halland har varit på besök och gjort direktinslag i radion.
Vi fortsätter enträget vårt arbete med att få vår A32 färdig så den kan sättas upp på pelare i rondellen in till flygplatsen.

- Ett jättestort tack för det! –

Vi vill meddela att T-shirtsen har kommit, och vi väntar bara på kepsarna. Kepsarna är på väg från Kina, och anländer inom 14 dagar. Bor du utanför tätorten Halmstad, kommer vi att skicka ett paket till dig.

Du som bor i Halmstad med omnejd och har möjlighet att hämta, ser vi gärna att du ringer Thomas Ericsson, Spel-Johans väg 6, 302 72 Halmstad mobil 070-378 24 32, och avtalar tid för hämtning.
Du som vill skänka en gåva, får om du sätter in minst 200 kr på något av följande konton 1 st T-shirt (Team A32 Lansen) och 1 st keps (FKVF).
T-shirten har ett foto med vår Lansen i färg på framsidan och ”Team A32 Lansen” på ryggen. Kepsen har FKVF logo fram. Båda är i färgen himmelsblå. T-shirtsen är små i storlekarna och finns i storlekarna L, XL och 2XL, samt barnstorlekar 140 (9-10 år) med extra tryck fram ”Jag älskar Lansen”.

Team A32 Lansen
Swish 123 07 24 344
PG 89 77 38-1
Ange: A32, Namn, mobilnr och storlek på T-shirten
 
Bevaka här på hemsidan, så får du besked om när allt är på plats.  
Klicka på bildena så blir de större .                                                                                                



2019-02-12 HP o DACAR besöker A32 projektet
Idag hade projekt renovering A32 Lansen besök av Hallandsposten och VD Dan Karlsson för DACAR i Hässleholm. Det kommer förhoppningsvis ett nytt reportage i Hallandsposten i närtid om vårt renoveringsarbete,. VD Dan Karlsson för DACAR var på plats för att ge råd om hur rostskyddsbehandlingen av A32 skall genomföras.

Som ni ser av bilderna nedan så fortskrider renoveringsarbetet av våra medlemmar. Här finns även VD Dan Karlsson från DACAR med samt reportageteamet från Hallandsposten Anders Holmer med fortograf.

Hans Gran Jonsson

2019-02-08 Arbetet med renoveringen av A32 fortskrider

Här kommer några bilder på några av de från kamratföreningen som jobbar med iordning-ställandet av vår A32. Under Kenneth Narstams och Lennarts Jonssons ledning så rullar arbetet på. Det planeras för resa till Vidsels skjutmål till våren (maj då snön är borta) så man kan komma åt den bakkropp som finns där. Enligt uppgift så skall den vara i gott skick. En resa till F7 planeras i närtid för att se om det finns något att hämta där. På bilderna syns från vänster; Hans Andersson, Jan Hjelm, Lennert Jonsson samt Mats Pålsson. De flesta är gamla flygtekniker som jobbat på F14/FMTS.

2018-12-21 möte med kommunen om A32 projektet

Idag möttes delar av projektgruppen samt företrädare för kommunen för att klara ut vad som krävs för att sätta upp A32 Lansen på en pelare utanför militärt område. Kommunen förträdes av kommunalrådet Jonas Bergman, Inge Emanuelsson tf mark och Exploateringschef, Mattias Rosensköld Kommundirektör, Håkan Strömqvist Näringslivschef, Sara Jakobsson tf  samhällsbyggnadschef  och från projektgruppen deltog Thomas Ericsson, Lennart Jonsson och Hans Hansson.
Efter förevisning av flygplanet och information om arbetsläget så diskuterades över en kopp kaffe vad som krävs i övrigt för att sätta upp ett flygplan på pelare på kommunal mark. Skyltar, platser, byggnadslov, låneavtal m fl frågor var uppe för diskussion.
Sammanfattningsvis så var det ett bra möte och kommunen och projektgruppen klarade ut vad som förväntas av respektive organistion i det fortsatta arbetet med A32 Lansens uppsättning efter renoveringens slutförande.

2018-11-14 A32 renovering
Renoveringsarbetet fortsätter enligt följande. I vecka 47 på tisdag 0900-1500. I vecka 48 är det uppehåll. v 49 den, 4december, är den sista arbetsveckan före jul. Arbetet startar igen i vecka 2 2019 den 8 januari kl 0900-1500.


2018-11-08 A32 renoveringen
Nu är renoveringeni full gång. Vi har ett säkert och kunnigt team som håller på att ta isär den gamla A32 Lansen för att bättre kunna se vad som behöver åtgärdas. Nedan finns några bilder från dagens arbete.

På bilden nedan ser ni "vår första kvinnliga pilot". Hon har suttit i vår Lansen sedan 1994.

2018-11-02 A 32 projektet

I vecka 45 så arbetar vi med renoveringen av A32 Lansen på tisdag 11-06 och torsdag 11-08 mellan kl 0900-1500. Samling sker vid civila flygterminalen.




2018-10-25 det var då det började

Imorgon så startar A32  renoverings-hantverket. Inledningen blir att lossa ett antal luckor och möjliggöra en ordentlig inspektion på statusen på A32.
Samling kl 0900 vid civila flygstationen. Nu börjar det riktiga jobbet. Idag planererar vi att hålla på mellan 0900-1600



2018-10-23 Arbetsgruppen samlad
Igår så samlades medlemmarna som hörsammat kallelsen om att jobba med renoveringen av A32 Lansen.

Samlingen skedde vid civila flygstationen. Därefter så transporterade vi oss efter att ha fått en inpassering till hangaren där arbetet med renoveringen skall ske.

Denna dag ägnades åt att planera vilka verktyg mm som behövdes för att kunna jobba på flygplanet. En del är på plats men det behövs lite fler saker för att arbetet skall kunna flyta på. Inriktningen är att jobba 1-2 dagar per vecka tisdagar och torsdagar.

Alla kommer inte alltid att var på plats då det finns andra saker som engagerar arbetsgruppens medlemmar. Jag vet att det finns fler som anmält sitt intresse. Tag kontakt med Kenneth Narstam per E-post: kenneth_narstam@hotmail.com
Nu är vi igång vilket är härligt men det återstår mycket innan vi kan placera den renoverade A32 på pelare igen.
Tidigare artiklar om renoveringsarbetet hittar du under menyn OM OSS/ Arkiv A32.

2018-10-18 Dags för flytt av A32 Lansen till hangaren för renovering

Nu har Lansen flyttas från sin tillfälliga plats på parkeringen vid matsalen. Med hjälp av FMTS personal och fordon från Marksystem och servicegruppen  så flyttades 32:an till den civila hangaren på andra sidan flygfältet. Hallandsposten var återigen med och i dagens Hallandspost kan man läsa ett reportage från flytten (se bild). På Hallandspostens webbsidor finns ytterligare bilder från arbetet med flytten: http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/lansen-taxar-ut-från-f-14-nu-väntar-ansiktslyft-i-kommunens-hangar-1.10048086
Här kommer några fler bilder från flytten.

2018-10-03 A32 isärtagen för flytt

Efter att A32 lansen lyfts av från pinne och ställts på domkrafter så har nu arbetet fortsatt med isärtagning genom att sära bakkroppen fråm resten av flygplanet. Detta görs för att dels kunna arbeta lättare med renoveringen men just nu i första hand för att underlätta transporten till den civila flyghangaren på andra sidan flygfältet.



2018-09-27 Lansen landar efter 24 år

Så löd rubriken på artikeln i Hallandsposten idag om vårt projekt med att renovera lansen som funnits på "pinne" utanför matsalen på FMTS i Halmstad. Igår så fanns kranbil på plats för att göra jobbet och idag så hittadar man dels artikeln i papperstidningen men klicka på länken så kommer man till HP digitalt där det också ligger en artikel
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/lansen-landar-efter-24-år-1.9528789



2018-09-26 - A32 projektet fortsätter i rask takt
I dag var det dags för det storat lyftet. Lansen på pinne skulle ner från  "pinnen" för vidare transport till lokalen för reparation på andra sidan flygfältet dvs "Skywayshangaren", som Halmstad kommun upplåtit åt oss att vara i under reperationstiden (ca 1 år).

FMTS hade ingen kran stor nog att lyfta av Lansen från "Pinnen". Projektgruppen tog kontakt med  med chefen för EliaExpress Håkan Nilsson som ordnande så vi  får låna en kranbil vid 2 tillfällen (FMTS+Flygstaden) utan kostnad. Projketgruppen är mycket tacksam för den sponsringen då föreningen gör det mesta med ideella krafter.

Kl 1000 idag den 26 september så kom då kranbilen från Jinert i Varberg för att genomföra lyftet. På ett mycket professionellt sätt så lyfte personalen på Jinerts med hjälp av vår egen personal i form av Kenneth Narstam och Lennart Jonsson av Lansen och i ett första steg placerade den på domkrafter på parkeringen vid sidan om "pinnen". Avsikten är sen att dela på A32 i mindre delar innan transporten sker till "Skywayshangaren" på den civila sidan av flygfältet.

Själva lyftet beskådades av en liten samling personer främst från kamratföreningen men även från FMTS.
Lennart Jonsson pensionerad flygtekniker som finns med på bilderna nedan var också med att göra i ordning Lansen 1994 samt var med vid själva uppsättningen då. Nu är han med och hjälper till vid dagens renoveringen av A32.
Här följer ett antal bilder samt videos från själva lyftet.

Projektgruppen besöker SFF avd Halmstads möte 2018-09-13

Projektgruppen var inbjuden att presentera projektet renovering av A32 på pinne.

Inför SFFs samlade medlemmar så lämnade projektgruppen information om projektet. Behov av lokal, reservdelar, arbetskraft samt finansiering presenterades för de församlade medlemmarna av SFF. Kommande placering nämndes också för de församlade deltagarna. Infarten til flygplatsen kommer att prydas av en renoverad A32 om allt går som det skall.

Syftet från projketgruppens sida var att sprida kunskap om projektet men även att undersöka om det fanns någon intresserad som ville delta i renoveringen. Vi passade även på att slå ett slag för sponsring vilket kan ske med pengar, materiel, arbetskraft m m.

För den som vill sponsra projektet går det bra  att Swisha på 123 07 24 344. Ange A32 i meddelandefältet. Det går också bra att sätta in en slant på plusgiro 89 77 38-1 som är särskilt framtaget för A32 renoveringen

2018-08-29 Projektet A32 renovering fortsätter
Idag besökte projektgruppen Flygvapenmuseum i Linköping för att klara ut vad museét kunde bidra med i kamrat-föreningens renovering av A32 på pinne som finns framför matsalen på FMTS.

Vi möttes av stor förståelse från Flygvapenmuseumets sida som skulle göra vad som stod i deras makt att stödja projektet med renoveringen av A32 på FMTS. Vi redogjorde för var vi var i vår process att renovera A32 Lansen på FMTS. Lokal, reservdelar, personal och ekonomi var frågor som diskuterades. Vi fick med oss att vi kunde låna verktygsats för A32 samt få tillgång till färgkoder för att måla upp vårt A32 rätt.

Efter vår demontering och genomgång av vilka behov som uppstod vad avser reservdelar skulle vi återkomma till Flygvapenmuseum med en åtgärdslista så det kunde söka i sina gömmor för att se vad de kunde bidra med. Vi fick klart för oss att några större flygplan delar typ hel bakkropp fanns inte att tillgå.

Vi upplevde vårt besök somt ett bra besök där vi uppfattade Flygvapenmuseums vilja att stödja oss i vår strävan att renovera vår A32 samt finna en ny plats som gör A32 mer tillgänglig för allmänheten.

Vid hemkomsten hade vi avtalat ett möte med Hallandspostens reporter Anders Holmér för att beskriva vad vi höll på med och föroppningsvis få med en liten PR artikel i Hallandsposten för vårt projekt.

Projektgruppen beslöt även att gå vidare med att ta ned flygplanet och förflytta det till vår lokal på Halmstad flygplats, gamla Skywayshangaren, som Flygplatsbolaget vävilligt ställt till vårt för fogande.

Ett samlings PM från vårt besök kommer ni att hitta under menyn Organisation/ Projket A32/ projektmöte nr 5 lite senare.
Chefen för Flygvapenmuseums samlingar Torsten Nilsson var vår besöksmottagare

2018-05-21 Projekt A32 Lansen renovering

Kamratföreningen har startat ett projekt för att rusta upp A 32 lansen på pinne utanför matsalen på FMTS. Vi jobbar med 4 huvudområden och de är: Lokal att vistast i under renoveringen, Få fram reservdelar till A 32 som behöver bytas ut, Leta frivillig arbetskraft för renoveringen samt ordna finansieringen.
Läget ser bra ut. Vi har en lokal. Vi har alla myndigheter  med på kommande åtgärder. Personal finns det utrymme för fler. Finansieringen är ej klar. Vi mottager frivilliga bidrag. Swisha till oss på  123 07 24 344 och märk bidraget med A 32

Personal för arbetet är en kritisk faktor.  Känner ni någon som vill delta: Du som har lite tid över och tror att du kan bidra med något – allt är välkommet! Hör av dig till Kenneth Narstam på tfn eller sms 070-520 64 65




När det gäller lokal att vistas i under renoveringen så ställer Halmstad Flygplats upp med utlån av del av Hangar för renoveringsarbetet. Vi är otroligt tacksamma för denna Sponsring/stöttning i vårt ideélla projekt med renoveringen.

Projektgruppen var och besökte Halmstad Flygplats för att titta på lokalerna. Flygplatschef Peter Gustavsson guidade oss runt på flygplatsen. Vi kommer att få tillgång till hangar, tryckluft,omklädningsrum, fikarum m m-. Allt som behövs för att arbetet skall flyta smidigt.

När allt är klart skall A 32 placeraspå en plats utanför FMTS område så att alla kan ha en möjlighet att se den. Vilken plats det blir avslöjar vi senare då vi är överens med kommun och alla inblandade myndigheter om placeringen.

Den nya placeringen utanför FMTS kan kanske locka några nya som är villiga att stödja projektet med att skänka en slant på Swish kontot enligt ovan. Vi behöver vart ända bidrag för att ro projektet iland.